POLSKIE ANIMACJE NA MIĘDZYNARODOWYCH FESTIWALACH – PODSUMOWANIE 2022 ROKU

W 2022 roku próbowaliśmy powrócić do normalności, co nie do końca było możliwe po lutowych wydarzeniach. Organizatorzy festiwali robili co mogli, by stworzyć przyjazną postpandemiczną rzeczywistość. To w dużej mierze dzięki ich staraniom polskie animacje krótkometrażowe trafiły do publiczności na całym świecie, a także miały szansę zdobyć kolejne nagrody. Dzielimy się tym z wami w naszym corocznym podsumowaniu, do którego lektury serdecznie zapraszamy.

Trudno było prześcignąć ubiegłoroczne sukcesy, ale finalnie 2022 rok okazał się być całkiem udany dla rodzimej kinematografii. Nasze krótkie animacje można było zobaczyć na prawie 200 międzynarodowych festiwalach, większość pokazów była konkursowa. Nasze produkcje zaproszono ponad 320 razy.

Animacją, którą w tym roku zapraszano na międzynarodowe imprezy filmowe najczęściej okazał się być film duetu Kijek/Adamski. „Slow Light” można było zobaczyć na ponad 30 festiwalach. Zaraz za tym tytułem z 28 pokazami ex aequo znalazły się „Airborne” Andrzeja Jobczyka oraz „Furia” Julii Siudy. Wielokrotnie na świecie można było zobaczyć też m.in. „Hierofanię” Marii Nitek, „Okruszki życia” Katarzyny Miechowicz, „Toothless” Andrei Guizar czy „Pięć minut starszą” Sary Szymańskiej.

Polskie animacje były w tym roku nagradzane ponad 40 razy. Filmem, który tych nagród otrzymał najwięcej jest „Airborne”. Nazwisko Andrzeja Jobczyka w ubiegłorocznych werdyktach znalazło się aż sześć razy. Pięcioma nagrodami może się pochwalić „Było sobie morze…” Joanny Kożuch,  a czterema „Slow Light”.

W styczniu nagrodzono dwie polskie animacje. „Figury niemożliwe i inne historie I Marty Pajek doceniono na francuskim PIAFF - Paris International Animation Film Festival za najlepszą koncepcję artystyczną, a ostatni film Marcina Giżyckiego zdobył nagrodę Best Experimental Animation na festiwalu Super Short Film Festival w Barcelonie.

Tradycyjnie najważniejszym wydarzeniem stycznia był festiwal w Clermont-Ferrand. Najnowsze polskie produkcje krótkometrażowe były promowane przez uczestniczącą w targach delegację Polish Shorts, w której skład wchodzili przedstawiciele najważniejszych instytucji filmowych w Polsce.  Z kolei w konkursie międzynarodowym zaprezentowano animacje „Pięć minut starsza i koprodukcję Joanny Kożuch. To właśnie jej „Było sobie morze…” wyjechało z francuskiego festiwalu z  nagrodę studencką. O uwagę tamtejszego jury ubiegały się też „Airborne” i „Furia”. Do sekcji European Short Film Audience Awards zaproszono też krótką eksperymentalną fabułę „Na krańcu miasta” Darii Kasperek i Michała Modlingera.

Chociaż piszemy tutaj przede wszystkim o animacjach krótkometrażowych, to nie sposób przejść obojętnie obok takiego wyróżnienia. Animoon - warszawskie studio animacji otrzymało prestiżową, branżową nominację do nagrody Cartoon Tributes przyznawanej rokrocznie na Cartoon Movie - największym forum koprodukcyjnym dla projektów pełnometrażowych film animowanych. Nominacja została przyznana za lalkowy film „Nawet myszy idą do nieba”.

W lutym kolejną nagrodę otrzymał nasz ubiegłoroczny festiwalowy rekordzista. Film „Jestem tutaj” Julii Orlik po raz kolejny zachwycił jury. Tym razem produkcja okazała się być najlepszą krótkometrażową animacją festiwalu Slamdance.

W marcu „Insekt” czyli nowy film Marcina Podolca został doceniony podczas Athens Animfest. A już w kwietniu doceniono „Zieleń”.  Animacja Karoliny Kajetanowicz  otrzymała Best Jamie Bolio Award na KABOOM Animation Festival w Amsterdamie. Z kolei najnowszy film Marty Pajek wygrał konkurs krótkometrażowy litewskiego Vilnius International Film Festival, a krótka animacja Wojciecha Sankiewicza, Jacka Olejnika, Rafała Sankiewicza i Bartosza Terleckiego została doceniona na czeskim Brno Film Festival.

Wiosną dowiedzieliśmy się też, że krótkometrażowa animacja „Jutro nas tam nie ma” autorstwa Olgi Kłyszewicz została zaproszona do sekcji konkursowej La Cinef Festival de Cannes.

Wakacyjne miesiące przyniosły więcej festiwalowych wydarzeń, a co za tym idzie i nagród dla naszych filmów. „Figury niemożliwe i inne historie I oraz „Miłość w czasach gospodarki opartej na węglu” Tomasza Siwińskiego zostały uhonorowane specjalnymi wyróżnieniami na Animafest Zagreb. Na 62. Międzynarodowym Festiwalu Filmów dla Dzieci i Młodzieży w Zlinie nagrodzono „Dziurę” Piotra Kaźmierczaka. Krótkometrażowa animacja Joanny Kożuch została doceniona przez jury CinemAmbiente Festival, film Andrzeja Jobczyka otrzymał nagrodę dla najlepszej krótkometrażowej animacji podczas prestiżowego i kwalifikującego do Oscarów Short Shorts Film Festival & Asia 2022, a animacja „Toothless” Andrei Guizar oraz została uhonorowane przez międzynarodowe jury portugalskiego festiwalu FEST-New Directors, New Films.

Lipiec też obfitował w dobre wiadomości. Surrealistyczny film Katarzyna Miechowicz otrzymał specjalne wyróżnienie na właśnie zakończonym festiwalu Fest Anča. Krótkometrażowy film animowany “Koniunkcja” Marty Magnuskiej zakwalifikował się do udziału w konkursie Pardi di Domani prestiżowego festiwalu filmowego Locarno. To pierwszy w historii krótkometrażowy, polski film animowany, który był pokazywany w tym konkursie. Poznaliśmy też laureatów Animatora. Nagroda Specjalna im. Wojciecha Juszczaka trafiła do krótkiej animacji “Wielki Mur Polski” Agi Jarząb. W konkursie polskim główną nagrodę otrzymały „Figury niemożliwe i inne historie I”.

Miesiąc później animacja Andrzeja Jobczyka znalazła się wśród dziesiątki tytułów wyróżnionych przez uczestników São Paulo International Short Film Festival. A we wrześniu animacja „Obyś nie musiala tutaj wrócić” Anastazji Naumenko otrzymała nagrodę na rumuńskim ABIFF - Animation Bucharest International Film Festival.

Jeśli sądziliście, że najgorętszym festiwalowo czasem są wakacje, to w przypadku animacji się myliliście. To w październiku nasze filmy były pokazywane najczęściej i równie często nagradzane. Animacja „Krab” Piotra Chmielewskiego została uhonorowana specjalnym wyróżnieniem podczas festiwalu Stoptrik. animacja Tomasza Siwińskiego otrzymała Grand du Jury na francuskim ONE Country ONE Film International Festival, dokumentalna animacja Joanny Kożuch otrzymała nagrodę świętego Wojciecha podczas 16. edycji Biennial of Animation Bratislava. A to nie była jedyna nagroda dla tej animacji. „Było sobie morze…” wyróżniono na aż trzech festiwalach - na rumuński Animest, czeskim Ekofilm oraz na włoskim Sedicicorto.

„Toothless” Andrei Guizar został uhonorowany przez jury BRNO16 specjalnym wyróżnieniem, a „Koniunkcja”  zwyciężyła w konkursie na najlepszy krótkometrażowy film Dok Leipzig i otrzymała nagrodę Golden Dove. Jak co roku na islandzkim The Pigeon International Film Festival nie zabrakło polskich produkcji, co przełożyło się na nagrody dla „Księcia w cukierni” Katarzyny Agopsowicz oraz „We Have One Heart” Katarzyny Warzechy.

Dwie nagrody podczas październikowych festiwali zdobyła animacja Andrzeja Jobczyka. Najpierw „Airborne” otrzymało nagrodę jury na francuskim festiwalu War on Screen, by chwilę później zachwycić jury kanadyjskiego festiwalu Spark Animation, które przyznało mu specjalne wyróżnienie doceniając jego wizję artystyczną.

Przewrotny tytuł „To nie będzie film festiwalowy” i taka też historia przykuwają uwagę jury i zachwycają publiczność nowego filmu Julii Orlik. To właśnie ta druga grupa odbiorców postanowiła nagrodzić animację nagrodą publiczności podczas tegorocznej edycji festiwalu CinEast.

W listopadzie było już nieco spokojniej, ale wciąż polskie animacje można było oglądać na najważniejszych międzynarodowych festiwalach, a ich jurorzy kilkukrotnie nagradzali rodzime produkcje. Tak było chociażby z animacją Julii Siudy. Jej „Furia” została doceniona za dźwięk podczas kanadyjskiego festiwalu SPASM. Kolejne dwie nagrody zgarnął Andrzej Jobczyk. Pierwszą z nich był tytuł najlepszego animowanego filmu festiwalu Badalona, a drugą wygrana na Piccolo Festival dell'Animazione. Podwójne laury trafiły też do twórców „Slow Light”. Animacja duetu Kijek/Adamski została uhonorowana specjalnym wyróżnieniem na estońskim festiwalu PÖFF Shorts, a na portugalskim Cinamina doceniono reżyserię filmu.

Warto też wspomnieć o nagrodzie dla projektu „Pomagacze” Betiny Bożek, który zwyciężył na CEE Animation Forum.

Rok nagród zamknęło zwycięstwo produkcji Marty Magnuskiej. Jej „Koniunkcja” została uznana najlepszą animacją na Aguilar Film Festival.

Jak widać krótkich polskich animacji nie brakowało na wielu bardzo ważnych międzynarodowych festiwalach. Jednak filmy w programach, to nie jedyny polski akcent na tego typu wydarzeniach. Nasza reprezentacja była obecna na wydarzeniach branżowych. Tradycyjnie nie zabrakło nas na Clermont Ferrand. Obecność polskich filmów w festiwalu i targach była przygotowana i koordynowana przez Krakowską Fundację Filmową przy wsparciu finansowym Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

W ramach KFF Industry odbyły się sesje pitchingowe: Animated in Poland – dla polskich projektów animowanych w produkcji. W ramach sesji przyznano trzy nagrody ufundowane przez partnerów. Pierwsze wyróżnienie ufundował partner KFF Industry studio Sound Mind i trafiło ono do projektu „Magda”, w reżyserii Adeli Kaczmarek – Siwińskiej (prod. Letko). Już po raz drugi nagrodę fundowało Fixafilm, które swoją nagrodę przyznało projektowi „Cud” Ewy Borysewicz (prod. Letko). Trzeci fundator  Crew United uhonorował „Koniunkcję” Marty Magnuskiej (prod. Animoon)

Wydarzenia organizowane lub współorganizowane przez KFF odbyły się dzięki wsparciu: Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, a także partnerów zagranicznych – Clermont-Ferrand ISFF.

LISTA NAGRÓD DLA POLSKICH KRÓTKOMETRAŻOWYCH FILMÓW ANIMOWANYCH W 2022 ROKU* 

Airborne, reż. Andrzej Jobczyk

Short Shorts Film Festival & Asia 2022, Japonia, 2022 - Best Short Award of Animation Competition

33rd Sao Paulo International Short Film Festival, Brazylia, 2022 - 10 favorites foreign films - Audience Prize

War on Screen - Festival International de Cinéma, Francja, 2022 - Jury Award

48th edition of the FILMETS Badalona Film Festival, Hiszpania, 2022 - Venus of Badalona for Best Animation Film

Spark Animation Festival 2022, Kanada, 2022 - Special Mention Artistic Vision

15th Piccolo Festival dell'Animazione, Włochy, 2022 - Winner of the "Green Animation" Category

Było sobie morze…, reż. Joanna Kożuch

44th Clermont-Ferrand Short Film Festival, Francja, 2022 - Student Prize

Sediciocorto International Film Festival, 2022, Włochy, 2022 - Animalab Award

Biennial of Animation Bratislava (BAB), 2022, Słowacja, 2022 - St. Vojtech Prize

17th Animest – Bucharest International Animation Film Festival, Rumunia, 2022  - Best AniDoc

48th EKOFILM International Environmental Film Festival, 2022, Czechy, 2022 - Best Short Film

C’est la vie, reż. Wojciech SankiewiczJacek OlejnikRafał SankiewiczBartosz Terlicki

2. Brno Film Festival, 2022, Czechy, 2022 - Special Mention

Flatpack Festival, 2022, Wielka Brytania, 2022 - WTF Award

Sentiero Film Factory, 2022, Włochy, 2022 - Special Mention

Der Blaue Reiter, reż. Marcin Giżycki

Experimental Film Festival Barcelona, 2021, Hiszpania, - Special Mention

Super Short Film Festival Barcelona, 2021, Hiszpania, - Best Experimental Animation

Knight of the Reel Awards, 2022, Indie, - Animation&Art Winner

Figury niemożliwe I inne historie I, reż. Marta Pajek

PIAFF- Paris International Animation Film Festival, 2022, Francja, 2022 - Award of the Vision

27th Vilnius International Film Festival “Kino pavasaris”, Litwa, 2022 - Best Short Movie Award

Furia, reż. Julia Siuda

21st Short Film Festival SPASM, Kanada, 2022 - Best Sound Design

Ja i moja gruba dupa, reż. Yelyzaveta Pysmak

Linz International Short Film Festival 2022, Austria, 2022 - Best Editing

Insekt, reż. Marcin Podolec

Athens Animafest, 2022, Grecja, 2022 - Special Mention

Jestem tutaj, reż. Julia Orlik

Slamdance FIlm Festival 2022, USA, 2022 - Grand Jury Winner

Koniec kolejnej cywilizacji arogancji, reż. Małgorzata Rybak

Screener Short Films, 2022, Wielka Brytania, 2022 - Honorable Mention

Książę w cukierni, reż. Katarzyna Agopsowicz

The Pigeon International Film Festival, Islandia, 2022 - Best Animated Picture

Koniunkcja, reż. Marta Magnuska

65th International Festival of Documentary and Animated Film DOK Leipzig, Niemcy, 2022 - Golden Dove - Best Short Animated Film

34th Aguilar Film Festival, 2022, Spain, 2022 - Best Animation Film

Miłość w czasach gospodarki opartej na węglu, reż. Tomasz Siwiński

World Festival of Animated Film - Animafest Zagreb 2022, Chorwacja, 2022 - Special mention for the best Croatian minority co-productio

13th ONE Country ONE Film International Festival, Francja, 2022 - Grand Prix du Jury: Best animated film 

Oby Ciebie nie nosiła ziemia, reż. Rozalia Las

Hollywood Reel Independent Film Festival, 2022, USA, 2022 - Best Animation

Obyś nie musiała tutaj wrócić, reż. Anastazja Naumenko

ABIFF - Animation Bucharest International Film Festival 2022, Rumunia, 2022 - The Best Thematic Film Award 

Okruszki życia, reż. Katarzyna Miechowicz

15th International Animation Festival Fest Anča, Słowacja, 2022 - The Special Recognition Award 

Papa, reż. Maryia Yakimovich

Linz International Short Film Festival 2022, Austria, 2022 - Best Documentary

Slow Light, reż. Kijek/Adamski

15th International Animated Film Festival Animator, Polska, 2022 - Srebrny Animusz

20th Tirana International Film Festival 2022, Albania, 2022 - Best Animation Short Film

46th International Animated Film Festival Cinanima, Portugalia, 2022 - Best Director

POFF Shorts 2022 International Short Film and Animation Festival, Estonia, 2022 - Jury Mention

To nie będzie film festiwalowy, reż. Julia Orlik

CinEast Central and Eastern European Film Festival in Luxembourg 2022 – Audience Award

Toothless, reż. Andrea Guizar

18th FEST - New Directors | New Films Festival 2022, Portugalia, 2022 - Honorable Mention Silver Lynx Animation

63rd International Film Festival BRNO16, Czechy, 2022 - Honourable Mention

We Have One Heart, reż. Katarzyna Warzecha

The Pigeon International Film Festival, Islandia, 2022 - Best Directing

Zieleń, reż. Karolina Kajetanowicz

Kaboom Animation Festival 2022, Holandia, 2022 - Best Jamie Bolio Award

*dane zgromadzone na podstawie informacji otrzymywanych od producentów, filmowców i festiwali przez Polish Animations. Jeśli wiecie Państwo o nagrodach zagranicznych dla polskich animacji, które nie znalazły się w tym zestawieniu, prosimy o nadsyłanie takich informacji do redakcji portalu: info@polishanimations.pl