PODSUMOWANIE 2020 - FILMY ANIMOWANE NA MIĘDZYNARODOWYCH FESTIWALACH

Bardzo nietypowy był ten miniony rok. Niemalże wszystkie planowane festiwale musiały zmienić swoją formułę albo chociaż przesunąć datę wydarzenia. Na szczęście pandemia nie wstrzymała filmowego życia na dobre i nasze animacje miały okazję pojawić się na licznych międzynarodowych festiwalach odbywających się hybrydowo bądź online. Wirtualnie nagrody przywoziliśmy m.in. z Cannes, Slamdance, DOK Leipzig, czeskiego Animfilm, portugalskiego FEST - New Directors, New Films Festival czy festiwalu animacji w Hiroszimie. Warto pamiętać, że obok pokazów odbywały się również spotkania branżowe i przeglądy. Wszystkie najistotniejsze wydarzenia ubiegłego roku znajdziecie w naszym podsumowaniu.

W tym roku Polskie animacje krótkometrażowe były prezentowane prawie 650 razy na blisko 200 międzynarodowych festiwalach filmowych, w tym znalazło się aż 527 pokazów konkursowych i ponad 120 tych pozakonkursowych.  Łącznie nasze animacje krótkometrażowe otrzymały ponad 40 nagród i wyróżnień.

Ten rok należał do „Story” Joli Bańkowskiej i „Deszczu” Piotra Milczarka, obie animacje można było zobaczyć aż na 42 międzynarodowych festiwalach. Bardzo dużym powodzeniem cieszyły się też animacje „Duszyczka” Barbary Rupik oraz „Acid Rain” Tomka Popakula, oba filmy miały 29 pokazów, a tuż za nimi znalazł się „Portret Suzanne” Izabeli Plucińskiej z 27 festiwalowymi zaproszeniami. Około 20 pokazów miały „Takie piękne miasto” Marty Koch, „Tango tęsknot” Marty Szymańskiej oraz „Jestem tutaj” Julii Orlik.

Niesłabnąca popularność filmu Tomka Popakula przekłada się również na nagrody. Międzynarodowe jury doceniło animację aż siedem razy. Równie często honorowano „Jestem tutaj” autorstwa Julii Orlik. Aż pięć nagród ma na swoim koncie „Deszcz” Piotra Milczarka.

Mimo pandemii polskie animacje były pokazywane na najbardziej prestiżowych festiwalach na świecie. Większość z wydarzeń odbyła się w formie zdalnej, co jednak nie wpłynęło na odbiór rodzimych produkcji. Warto przywołać niektóre z festiwali – Slamdance, Annecy, Cannes, Clermont-Ferrand, Banjaluka, DOK Leipzig czy Premiers Plans. A to nie wszystko. Poniżej piszemy szerzej  o najważniejszych wydarzeniach 2020 roku, w których obecna była rodzima animacja.

Styczeń i luty to miesiące jak z innej rzeczywistości, festiwale odbywały się stacjonarnie, a nasi twórcy reprezentowali nas chociażby podczas London Short Film Festival, Vilnius International Short Film Festival, Göteborg Film Festival czy Premiers Plans, gdzie animacja Tomka Popakula zdobyła Grand Prix. Niezwykle owocny był polski udział w festiwalu Slamdance, skąd przybyły aż dwie nagrody dla  „Duszyczki” Barbary Rupik. Jednym z ważniejszych wydarzeń na przełomie dwóch zimowych miesięcy był festiwal w Clermont-Ferrand, gdzie odbył się Focus na Polskę (więcej na ten temat można było przeczytać tutaj). Dużym sukcesem był również premierowy pokaz pełnometrażowej animacji Mariusza Wilczyńskiego na Berlinale.

Początek marca nie zapowiadał tego co miało nadejść. Niemalże każde z zaplanowanych na wiosnę wydarzeń zostało odwołane lub przesunięte na bliżej nieokreślony termin. Dopiero w maju festiwalowe życie zaczęło się nieśmiało odradzać. Część organizatorów postawiła na nowoczesność i przeniosła swoje wydarzenia do sieci. Tak postąpiły m.in. Krakowski Festiwal Filmowy, goEast Film Festival, Brooklyn Film Festival oraz Stuttgart International Festival of Animated Film, gdzie kolejne Grand Prix zdobył film Tomka Popakula. W maju ogłoszono również nominacje do BAFTA Student Film Awards. Wśród wybranych filmów znalazła się animacja „Jestem tutaj” Julii Orlik.

Miesiące wakacyjne, to już niemalże pełne przystosowanie się festiwalowców do nowych warunków pracy. Wydarzenia odbywały się online lub hybrydowo. W czerwcu poznaliśmy laureatów 60. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego, a specjalne wyróżnienie z Annecy przywiozła pełnometrażowa animacja „Zabij to i wyjedź z tego miasta” Mariusza Wilczyńskiego.

Lipiec przyniósł kolejne nagrody dla naszych animacji krótkometrażowych. Na włoskim ShorTS International Film Festival, aż dwie polskie animacje zostały zauważone przez jury. Specjalne wyróżnienie otrzymała animacja Joli Bańkowskiej, a Shorter Teens Award trafiło w ręce Piotra Milczarka. To nie jedyny włoski festiwal, który był hojny dla naszych twórców. Podczas IL VARCO International Short Film Festival doceniono „Acid Rain”. Aż pięć polskich produkcji i koprodukcji seriali animowanych zakwalifikowało się do udziału w Cartoon Forum. A były to „Foczka Flo” studia Animoon, polsko-niemiecka koprodukcja „The Very  Hairy Alphabet”, polsko-amerykańska koprodukcja „Flip’s Fantastic Journal”, polsko-irlandzko-czeski serial „Ormhildur the Brave” oraz polsko-francusko-duńksa koprodukcja „Women in War”.

Bez niespodzianek. „Acid Rain” z kolejnymi nagrodami w sierpniu. Animacja Tomka Popakula wygrała FEST - New Directors, New Films Festival i zachwyciła jurorów kosowskiego festiwalu Anibar. Na włoskim festiwalu Imaginaria przyznano Specjalne Wyróżnienie animacji „Takie piękne miasto” Marty Koch, podobnie doceniona została „Duszyczka” Barbary Rupik, tyle że na słowackim Fest Anča International Animation Festival.  Z kolei „Deszcz” Piotra Milczarka otrzymał Specjalną Międzynarodową Nagrodę Jury podczas 18. edycji Międzynarodowy Festiwal Animacji w Hiroszimie.

Wrzesień był miesiącem przejściowym. Wakacyjną stabilizację zaczęły wypierać nowe obostrzenia i powrót w świat wirtualny. W takich warunkach przyznano kolejną nagrodę dla ostatniej animacji Izabeli Plucińskiej. „Portret Suzanne” został uznany najlepszą animacją podczas Drama Greek Short Film Festival.

W październiku sytuacja została opanowana na tyle, że większość międzynarodowych festiwali postanowiła się odbyć. Widzowie Porto Femme International Film Festival mieli okazję zobaczyć specjalny program krótkometrażowy z filmami polskich reżyserek. Sekcja została przygotowana przez HER Docs Film Festival. To był znakomity miesiąc jeśli chodzi o ilość zdobytych przez polskich twórców nagród. Pełnometrażowy film Mariusza Wilczyńskiego zwyciężył na festiwalu w Ottawie, „Wyszła z brzegów” Sofyi Nabok została doceniona przez jurorów festiwalu StopTrik, „Vitae Azilia” Joanny Wapniewskiej otrzymała Specjalne Wyróżnienie na festiwalu Banjaluka, „Na Zdrowie!” okazało się najlepszą animacją podczas Filmets Badalona, a „Słuchaj” duetu Przemysław Adamski i Katarzyna Kijek została doceniona na tegorocznym Fano International Film Festival.  Po dwie nagrody w tym miesiącu otrzymały animacje „Jestem tutaj” Julii Orlik - pierwszą podczas festiwalu Animator, drugą na DOK Leipzig, a „Acid Rain” Tomka Popakula zostało uznane najlepszym filmem na fińskim Animatricks Animation Festival oraz czeskim Anifilm. W końcu poznaliśmy też laureatów canneńskiego konkursu Cinefondation. Druga nagroda powędrowała do twórczyni animacji „Ja i moja gruba dupa” Yelyzavety Pysmak.

Aż trzy nagrody w październiku powędrowały do Katarzyny Warzechy. Animowany dokument „We Have One Heart” najpierw otrzymał nagrodę Gold Hugo dla najlepszego krótkometrażowego dokumentu na Chicago International Film Festival, potem urzekł publiczność festiwalu CinEast, a na końcu wygrał konkurs Fragmentos Internacionale festiwalu DocsMX. Poza nagrodami producenci filmu byli nominowani do prestiżowej nagrody SilverEye.

Na początku listopada rozpoczęła się kolejna edycja festiwalu w Leeds. Na tamtejszą publiczność czekał polski program, w którym zaprezentowane zostały najciekawsze animacje reżyserek (więcej o tym wydarzeniu można było przeczytać tutaj). Nie było to jedyne tego rodzaju wydarzenie w tym miesiącu. U naszych zachodnich sąsiadów podczas festiwalu Interfilm również odbył się specjalny polski program (szerzej pisaliśmy o tym tu). To był wyjątkowo szczęśliwy miesiąc dla animacji Julii Orlik. Tuż po otrzymaniu nagrody w Lipsku „Jestem tutaj” zwyciężyło na PÖFF Shorts i na festiwalu Etiuda&Anima. Z kolei „Marbles” Natalii Spychały okazał się być najlepszą eksperymentalną animacją podczas tegorocznej edycji norweskiego festiwalu Reanima.

Dobra passa filmu Julii Orlik trwała również w grudniu. Tym razem animacja opuściła francuski Poitiers Film Festival ze Specjalną Nagrodą Jury. Ostatnie dni roku przyniosły też dwie nagrody na czeskim festiwalu.  Jurorzy BRNO 16  uhonorowali „Acid Rain” nagrodą główną, a „Takie piękne miasto” opuściło imprezę z wyróżnieniem.

Wydarzenia organizowane lub współorganizowane przez KFF odbyły się dzięki wsparciu: Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, a także partnerów zagranicznych – Clermont-Ferrand ISFF, International Short Film Festival Berlin (Interfilm), Leeds International Film Festival.

LISTA NAGRÓD DLA POLSKICH KRÓTKOMETRAŻOWYCH FILMÓW ANIMOWANYCH W 2020 ROKU* 

Acid Rain, reż. Tomasz Popakuł

32nd Premiers Plans Film Festival, Francja – Grand Prix

27th Stuttgart International Festival of Animated Film, Niemcy - Grand Prix

Il Varco International Short Film Festival 2020, Włochy –  2nd Prize Winner

11th Anibar International Animation Festival, Kosowo - Best International

FEST — New Directors | New Films Festival 2020, Portugalia - Best Animation Short

International Festival of Animated Films Anifilm 2020, Czechy - Best Short Film

61st Brno 16, Czechy, 2020 - Main Prize

Deszcz, reż. Piotr Milczarek

Chester Animation Festival 2020, Wielka Brytania - Grand Prix

21st ShorTS International Film Festival, Włochy - Shorter Teens Award

18th International Animation Festival in Japan - HIROSHIMA 2020, Japonia - Special International Jury Prize

International Animation Festival Fest Anča 2020, Słowacja - Special Mention

Alter-native Int'l Short Film Festival, 2020, Rumunia - Best Debut Film

Duszyczka, reż. Barbara Rupik

Slamdance Film Festival 2020, USA - Animated Shorts Grand Jury Prize, CreativeFuture Innovation Award

International Animation Festival Fest Anča 2020, Słowacja -  Special Mention

Ja i moja gruba dupa, reż. Yelyzaveta Pysmak

Cinefondation - 73rd Festival de Cannes, Francja - Second Prize

Bit Bang Fest 2020, Argentyna - 1st Mention International Graduation Short Film Award

Jestem tutaj, reż. Julia Orlik

60th Kraków Film Festival, Polska – Special Mention

13th Animator - International Animated Film Festival, Polska - Audience Award for The Best Short Film

20th Un Festival C’est Trop Court - Nice Short Film Festival, Francja - First Prize of the Animation Competition

63rd International Leipzig Festival for Documentary and Animated Film – DOK Leipzig, Niemcy - Golden Dove for the Best Animated Film

2020 PÖFF Shorts, Estonia - Grand Prix of the Shorts New Talents: Animation competition

27th International Film Festival Etiuda&Anima, Polska - Grand Prix - Złoty Jabberwocky

43rd Poitiers Film Festival, Francja - Jury Special Prize

Marbles, reż. Natalia Spychała

ReAnima - Bergen International Animation Festival 2020, Norwegia - Experimental Winner

Na Zdrowie!, reż. Paulina Ziółkowska

FILMETS Badalona Film Festival 2020, Hiszpania - VENUS OF BADALONA for Best Animation

Ostatnia wieczerza, reż. Piotr Dumała

37th Tehran International Short Film Festival, 2020, Iran - Best Music

17th International Animated Film Festival Animateka, Słowenia - Special Mention

Portret Suzanne, reż. Izabela Plucińska

16th Mumbai International Film Festival, Indie - Silver Conch for The Best Animation Film

43rd Drama International Short Film Festival, Grecja - Best Animation Film

Słuchaj, rez. Przemysław Adamski, Katarzyna Kijek

Fano International Film Festival - Best Animated Film

Story, rez. Jola Bańkowska

21st ShorTS International Film Festival, Włochy - Special Mention

Takie piękne miasto, reż. Marta Koch

20th Animix Tel Aviv Animation Festival, Izrael - Special Mention

61st Brno 16, Czechy, 2020 -  Special Mention

Vitae Azilia, reż. Joanna Wapniewska

BANJALUKA 2020 International AnimatedFilm Festival, Bośnia i Hercegowina - Special Mention

We have one heart, reż. Katarzyna Warzecha

13th Central and Eastern European Film Festival CinEast, Luksemburg -Audience Award for the Best Short Documentary Film

15th DocsMX International Documentary Film Festival of Mexico City, Meksyk - Best Short Documentary in Fragmentos Internacionale

56th Chicago International Film Festival, USA - Gold Hugo Prize

Wierczór, rez. Marcin Giżycki

Short Stop, 2020, Rumunia - Best Experimental

Arte Non Stop Festival - Special Mention

The Unprecedented Cinema, Estonia - Best Animation

Własne śmieci, reż. Daria Kopiec

60th Kraków Film Festival, Polska - Silver Hobby-Horse

Wyszła z brzegów, reż. Sofya Nabok

10th StopTrik International Film Festival, Słowenia, Polska - Special Mention of the Student Jury

*dane zgromadzone na podstawie informacji otrzymywanych od producentów, filmowców i festiwali przez Polish Animations. Jeśli wiecie Państwo o nagrodach zagranicznych dla polskich animacji, które nie znalazły się w tym zestawieniu, prosimy o nadsyłanie takich informacji do redakcji portalu: info@polishanimations.pl