POLSKA REPREZENTACJA NA 62. KRAKOWSKIM FESTIWALU FILMOWYM

Wśród filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych z całego świata, jak zawsze silną reprezentację w programie Krakowskiego Festiwalu Filmowego stanowić będą polskie produkcje, które wezmą udział we wszystkich czterech festiwalowych konkursach, a także zaprezentowane zostaną w cyklach specjalnych. Aż 12 polskich tytułów zawalczy o nagrody w międzynarodowych konkursach filmowych!

Polska panorama

Jednym z najważniejszych cykli festiwalu jest Panorama polskiego dokumentu. W programie m.in. portret wybitnej polskiej biolożki i ekolożki Simony Kossak. Ruszymy jej śladami od Krakowa po azyl w Puszczy Białowieskiej (“Simona”), poznamy losy wybitnych artystów outsiderów – performera i rzeźbiarza Romana Stańczaka (Lot) oraz legendarnych polskich muzyków jazzowych (Michał Urbaniak i Zbigniew Namysłowski) oczami reżysera Janusza Majewskiego (“Jazz Outsider”), odwiedzimy najstarszyLombard w Europie prowadzony przez parę ekscentrycznych biznesmenów w Bytomiu, zajrzymy również do największej w Polsce, założonej w 1889 roku fabryki fortepianów (“Dusza zaklęta w fortepianie” z muzyką Jana A.P. Kaczmarka ).

Polskie filmy w konkursach międzynarodowych

W międzynarodowym konkursie krótkometrażowym weźmie udział Marta Pajek, która powraca na festiwal z długo oczekiwaną ostatnią (a chronologicznie pierwszą) częścią wielokrotnie nagradzanego tryptyku Figury niemożliwe i inne historie. Animację wyróżnia pojawienie się dialogu, a głosu głównej bohaterce udzieliła wybitna aktorka teatralna Anna Polony. Jeden z ulubionych pisarzy Polaków – Etgar Keret tym razem pojawi się w Krakowie także w roli reżysera. W filmie “A Brief History of Us” w swoim charakterystycznym stylu w krótkiej formie mierzy się z tematem długoletniej relacji i jej następstw. Trzecią animacją w konkursie jest “Twierdza” Sławka Zalewskiego na podstawie opowiadania Sławomira Mrożka z Jerzym Stuhrem w roli narratora.

W kategorii fabularnej Polskę reprezentować będą dwa filmy: “Victoria(reż. Karolina Porcari) z Katarzyną Figurą w roli 50-letniej Amelii, której życie ulega przemianie, kiedy doznaje pierwszego orgazmu przy użyciu wibratora oraz Obecność obowiązkowa (reż. Adam Ziajski), czyli zaskakujący debiut o bohaterze zamkniętym w klaustrofobicznym pokoju, gdzie kolejne tygodnie upływają mu na wyszukiwaniu coraz to bardziej absurdalnych czynności przeplatanych postapokaliptycznymi wizjami o końcu świata. 

Jedynym krótkim polskim dokumentem wśród filmów z całego świata jest “Moody” (reż. Karolina Karwan i Tomasz Ratter) – to historia osadzona na małej wysepce gdzieś w Indonezji, na której, zależni od kaprysów natury, żyją samotnie matka i jej dorosły syn. Mężczyzna w tanecznym transie rozmawia z duchami.

O Złoty Hejnał w konkursie dokumentów muzycznych DocFilmMusic rywalizować będą dwie polskie produkcje: przepięknie filmowane “30 lat wymówek” Armanda Urbaniaka i pełen świetnych archiwaliów dokument Roberta Kaczmarka “Zbigniew Seifert. Przerwana podróż”. Oba filmy, zupełnie odmienne w formie, przedstawiają niezwykłe muzyczne osobowości – wirtuozów jazzu i bluesa. Poza pasją do muzyki bohaterów łączy swoisty wyścig z czasem o jak najpełniejszą realizację muzycznych marzeń w obliczu zagrażającej życiu chorobie nowotworowej. Dla audiofilów będzie to fascynująca podróż do świata twórczości swoich idoli. Inni odkryją nieznane fakty z historii polskiej muzyki sprzed dekad. 

W prestiżowym zestawieniu 14 najlepszych dokumentów zakwalifikowanych do międzynarodowego konkursu dokumentalnego znalazł się tylko jeden polski film: “Boylesque” Bogny Kowalczyk o najstarszej polskiej drag queen – zjawiskowej i bezkompromisowej Lulli la Polaca. Za tą sceniczną personą kryje się Andrzej – mężczyzna, który od zawsze, na przekór panującym w kraju klimatom, walczy o prawo do indywidualnej ekspresji.

Konkurs polski Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Filmy dokumentalne

Twórcy dokumentów zabiorą nas w prawdziwą i metaforyczną podróż. W słodko-gorzkim filmie “Bóg i wojownicy lunaparków” syn – zagorzały katolik i ojciec – zagorzały ateista wyruszają w ostatnią wspólną podróż po miejscach świętych. W trasę rusza również tytułowy bohater filmu “Zasada” – legenda polskiego motosportu w wieku dziewięćdziesięciu jeden lat bierze udział w Rajdzie Safari w Kenii. Dla osamotnionej w Londynie bohaterki “Mojej Ozerny” podróż do małej ukraińskiej wioski i spotkanie z krewną stają się przyczynkiem metamorfozy obu kobiet.

Poszukują siebie i swojego miejsca w świecie bohaterowie filmów: “Głos” – 14 mężczyzn na dwa lata wstępuje do nowicjatu Zakonu Jezuitów i przez ten czas muszą zadecydować, czy życie zakonne jest dla nich; “Kiedy będę…” – transpłciowy Adam jest na początku drogi, która ma przybliżyć go do stania się tym, kim zawsze się czuł; “Tożsamość” – troje skrajnie różnych bohaterów na odległych od siebie biegunach politycznych próbuje zdefiniować swoją tożsamość na tle współczesnej Polski; Opowiedz mi o mnie – porzucona po urodzeniu Magda próbuje nawiązać relację z biologicznymi rodzicami; “Koniki na biegunach” – niepełnosprawna umysłowo Ewa ucieka od trudnej rzeczywistości, tworząc lalki i zabawki; “7 słów o przemijaniu” – to rozważania na temat zmieniającego się wraz z wiekiem podejścia człowieka do śmierci.

W filmie “Deptak” poznajemy stołeczne Krakowskie Przedmieście z perspektywy przechodniów i osób, które zarabiają na życie w zwierzęcych kostiumach. Kamera przygląda się wnikliwie temu narodowemu wybiegowi. “Dom wielopokoleniowy” to obserwacja grupy mieszkańców powstałej w wyniku pierwszego w Polsce, wyjątkowego procesu rewitalizacji społecznej pewnej kamienicy w Łodzi. “Ukos światła” dokumentuje determinację charyzmatycznego sportowca, który skupia wokół siebie grupę młodych ludzi, z mozołem przywracających pamięć po żydowskich mieszkańcach Podhala. 

W filmach Sfora i “Tego się nie robi kotu” głębokie i wzruszające historie o ludziach poznamy dzięki zwierzętom. 

Filmy fabularne

W konkursie krótkich fabuł zobaczymy w tym roku m.in. twórców nagradzanych do tej pory na festiwalu za dokumenty: Tomasz Wolski, wielokrotny laureat KFF zaprezentuje film “Płot” o dwóch mężczyznach, którzy prowadzą hotel i stajnie dla koni, a jednocześnie ukrywają przed społecznością łączącą ich relację. Laureatka Srebrnego Smoka za dokument “Więzi” (2016) Zofia Kowalewska w filmie “Kot” opowiada o nietypowym trójkącie rodzinnym: córce, ojcu i… kocie. W roli głównej utalentowana Julia Kuzka (znana widzom KFF z filmów “Alicja i żabka” czy “Ostatnie dni lata”, za które otrzymała wyróżnienie za kreację aktorską). 

Jakub Radej wyróżniony za dokument “Proch” (2017) tym razem sięga po temat mediów społecznościowych i przemocy. W filmie “Followers. Odpalaj lajwa” licealiści oczekują na przyjazd Olgi Tokarczuk, ale nie spodziewają się, że ten dzień przejdzie do historii szkoły z zupełnie innego powodu. Michał Toczek (na 59.KFF nagroda SFP za montaż za dokument “Strawberry Boys) w Martwym małżeństwieopowiada o pewnej parze, która poznaje się na planie filmowym, gdzie udaje… zwłoki. Michał Edelman, którego dokument “Ostatni rycerze prawej strony” był prezentowany w ramach 60.KFF w fabule “Performance” bada granice sztuki i rzeczywistości. 

W komedii “W kręgu” (reż. Jan Naszewski) warsztat dla kobiet mający pomóc im osiągnąć stan relaksu, niespodziewanie staje się trudnym ćwiczeniem cierpliwości. W szaloną wyprawę na nietypową ceremonię zatytułowaną “Odgrzeb” (reż. Artur Wyrzykowski) zabierze nas nie do końca martwy ojciec (Jacek Poniedziałek) i jego córka-porażka (Agnieszka Matan). W filmie “​​Tylko do świtu” (reż. Eliza Godlewska i Alan Ruczyński) pięćdziesięcioletnia Roma (Ewa Konstancja Bułhak) znajduje się w najtrudniejszym momencie swojego życia – odeszła od męża i nie ma dachu nad głową.

Filmy animowane

Julia Orlik, wielokrotnie nagradzana w kraju i na świecie za film “Jestem tutaj” (60.KFF) mierzy się z tematem kryzysu twórczego w zabawnej i wzruszającej animacji autobiograficznej To nie będzie film festiwalowy. W programie także nagrodzony na tegorocznym festiwalu w Clermont-Ferrand animowany dokument Było sobie morze... (reż. Joanna Kożuch) o znikaniu Morza Aralskiego. Animowano-dokumentalną formę ma również film “Music of Sonny”, w którym twórczynie (Anna Sałacińska i Klementyna Margolis) słuchają opowieści pracowników fabryki płyt CD. 

Ponadto w programie film o człowieku, który patrzy wyłącznie w przeszłość duetu Kijek/Adamek (“Slow Light”), hip-hopowa opowieść o szalonych 30 latach z życia Marcina Kota w reżyserii Zofii Strzeleckiej (“Kot”), surrealistyczna opowieść o jamniku zamkniętym w weselnym torcie (Deserowy jamnik" Betiny Bożek), “Kwitnący mózg” (reż. Edyta Adamczak) podejmujący temat stwardnienia rozsianego.

POLSKIE FILMY W KONKURSACH MIĘDZYNARODOWYCH

Międzynarodowy konkurs dokumentalny

“Boylesque”, reż. Bogna Kowalczyk, Polska, 70′, 2022   

Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych

“A Brief History of Us”, reż. Etgar Keret, 6’, Polska 2021

“Figury niemożliwe i inne historie I” / “Impossible Figures and Other Stories I”, reż. Marta Pajek, 16’, Polska, Kanada 2022

“Moody”, reż. Karolina Karwan, Tomasz Ratter, 30, Polska 2022

“Obecność obowiązkowa” / “Mandatory Presence”, reż. Adam Ziajski, 25′ Polska 2021

“Twierdza” / “Fortress”, reż. Sławek Zalewski, 13’, Polska 2021

“Victoria”, reż. Karolina Porcari, 28’, Polska 2022

Międzynarodowy konkurs dokumentów muzycznych DocFilmMusic

“30 lat wymówek” / “30 Years of Exuses”, reż. Armand Urbaniak, 74’, Polska 2022

“Zbigniew Seifert. Przerwana podróż” / “Zbigniew Seifert. Interrupted Journey”, reż. Robert Kaczmarek, 80’, Polska 2021

KONKURS POLSKI:

Filmy dokumentalne:

“30 lat wymówek” / “30 Years of Exuses”, reż. Armand Urbaniak, 74’, Polska 2022

“7 słów o przemijaniu” / “7 Words About Passing Away”, reż. Łukasz Iwanicz, 9’, Polska 2022

“Bóg i wojownicy lunaparków” / “God and Lunaparks’ Warriors”, reż. Bartłomiej Żmuda, 77’, Polska 2022

“Boylesque”, reż. Bogna Kowalczyk, Polska, 70′, 2022  

“Deptak” / “Boulevard”, reż. Artur Wierzbicki, 63’, Polska 2022

“Dom wielopokoleniowy” / ”Our Tenement, reż. Piotr Szczepański, 69, Polska 2022

“Głos” / ”The Voice”, reż. Dominika Montean-Pańków, 73’, Polska 2022

“Kiedy będę…” / ”When I’ll Be…”, reż. Tymoteusz Kałużewski, 21’, Polska 2022

“Koniki na biegunach” / ”The Rocking Horses”, reż. Marcin Lesisz, 30’, Polska 2022

“Moja Ozerna” / ”My Place Ozerna”, reż. Karina Będkowska, 58’, Polska 2022

“Moody”, reż. Karolina Karwan, Tomasz Ratter, 30’, Polska 2022

“Opowiedz mi o mnie” / ”Tell Me My Story”, reż. Maciej Miller, 22’, Polska 2022

“Sfora” / ”The Pack”, reż. Tadeusz Chudy, 52, Polska 2022

“Tego się nie robi kotu” / ”One Does Not Do It To a Cat”, reż. Jan Gębski, 10’, 2022

“Tożsamość” / ”Identity”, reż. Konrad Królikowski, 59’, Polska 2022

“Ukos światła” / ”Edge of Light”, reż. Wojciech Szumowski, 73’, Polska 2021

“Zasada”, reż. Michał Bolland, 70’, Polska 2022

“Zbigniew Seifert. Przerwana podróż” / “Zbigniew Seifert. Interrupted Journey”, reż. Robert Kaczmarek, 80’, Polska 2021

Filmy animowane:

“A Brief History of Us”, reż. Etgar Keret, 6’, Polska 2021

“Było sobie morze…” / “Once There Was a Sea…”, reż. Joanna Kozuch, 17’, Słowacja, Polska 2021

“Deserowy jamnik” / “Dessert Dachshund”, reż. Betina Bożek, 7’, Polska 2022

“Figury niemożliwe i inne historie I” / “Impossible Figures and Other Stories I”, reż. Marta Pajek, 16’, Polska, Kanada 2022

“Kot” / “The Cat”, reż. Zofia Strzelecka, 6’, Polska 2022

“Kwitnący mózg” / “Blooming Brain”, reż. Edyta Adamczak, 10’, Polska 2022

“Music of Sonny”, reż. Anna Sałacińska, Klementyna Margolis, 8’, Polska 2022

“Slow Light”, reż. Kijek / Adamski, 11’, Polska, Portugalia 2021

“To nie będzie film festiwalowy” / “This Will Not Be a Festival Film”, reż. Julia Orlik, Polska 2022

“Twierdza” / “Fortress”, reż. Sławek Zalewski, 13’, Polska 2021

Filmy krótkometrażowe fabularne: 

“Followers. Odpalaj lajwa” / “Followers. Live Shooting”, reż. Jakub Radej, 28’, Polska 2022

“Kot” / “Cat”, reż. Zofia Kowalewska, 21’, Polska 2022

“Martwe małżeństwo” / “A Dead Marriage”, reż. Michał Toczek, 19’, Polska 2022

“Obecność obowiązkowa” / “Mandatory Presence”, reż. Adam Ziajski, 25′ Polska 2021

“Odgrzeb” / “Unburial”, reż. Artur Wyrzykowski, 22’, Polska 2022

“Performance”, reż. Michał Edelman, 17’, Polska 2022

“Płot” / “The Fence”, reż. Tomasz Wolski, 26’, Polska 2022

“Tylko do świtu” / “Only Until Dawn”, reż. Eliza Godlewska, Alan Ruczyński, 27’, Polska 2022

“Victoria”, reż. Karolina Porcari, 28’, Polska 2022

“W kręgu” / “In The Circle”, reż. Jan Naszewski, 23’, Polska 2022

PANORAMA POLSKIEGO DOKUMENTU:

“Dusza zaklęta w Fortepianie” / “The soul of a Piano”, reż. Judyta Fibiger, 60’, Polska 2022

“Jazz Outsider”, reż. Janusz Majewski, 55’, Polska 2022

“Lot” / “Flight”, reż. Anna Zakrzewska, Łukasz Ronduda, Polska 2022

“Pan Kleks. Wojna i miłość” / “Mr. Inkblot in Love & War”, reż. Władysław Jurków, 56′ Polska 2022

“Simona”, reż. Natalia Koryncka-Gruz, 97’, Polska 2021

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń kwalifikujących do Oscara – nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego (fabuła, animacja, dokument) i pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje filmy do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach. Festiwal kwalifikuje także do nagród BAFTA w kategoriach krótkiego dokumentu i fabuły.

Krakowski Festiwal Filmowy realizowany jest przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach programu “Kreatywna Europa”, Miasta Krakowa, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwa Małopolskiego.

Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich, a głównym organizatorem Krakowska Fundacja Filmowa. 

Pełny program tegorocznego Festiwalu oraz bilety będą dostępne w maju 2022 na stronie www.krakowfilmfestival.pl

Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach od 29 maja do 5 czerwca w krakowskich kinach oraz od 3 do 12 czerwca 2022 online na terenie całej Polski.

Więcej informacji o festiwalu można znaleźć tutaj.