CZTERY POLSKIE ANIMACJE W KONKURSIE MIĘDZYNARODOWYM NA 56. KFF

W tym roku trzynaście filmów znalazło się w konkursie polskim, z czego aż cztery rywalizować będą o statuetkę Złotego Smoka w konkursie międzynarodowym.

Wszystkie cztery filmy są autorstwa zdolnych i cenionych reżyserek. 

Xoxo Pocałunki i uściskiWioli Sowy, to melancholijna, pozbawiona słów animacja o emocjonalnych relacjach damsko-męskich i partnerskich. Film wydobywa z metaforycznych sytuacji głęboko ukryte mechanizmy psychologiczne, warunkujące reakcje wobec najbliższych nam osób. Erotyczny taniec – sensualna gra, którą toczą między sobą postaci – odsłania również odmienne aspekty cielesnej fascynacji między dwojgiem ludzi: pożądanie oraz samotność. Wiola Sowa jest absolwentką Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2000), gdzie studiowała w pracowni filmu animowanego prof. Jerzego Kuci. Zajmuje się także grafiką książkową oraz publikuje opowiadania dla dzieci.

"Figury niemożliwe i inne historie II" w reżyserii Marty Pajek, stanowią drugą część tryptyku opartego na koncepcji figur niemożliwych czyli takich, które można narysować, ale ich występowanie w rzeczywistości jest niemożliwe. Animowany cykl autorki to wypowiedź na temat roli kobiety definiowana w trzech przestrzeniach – zaczynając od tej najbardziej intymnej – jak dom i rodzina po szerszy kontekst społeczny. Marta Pajek jest absolwentką krakowskiej ASP, gdzie ukończyła studia w Pracowni Filmu Animowanego Jerzego Kuci. Jej filmy – m.in. "Za ścianą" i "Snępowina" były pokazywane na licznych festiwalach w Polsce i za granicą. Jej prace były wystawiane także w galeriach sztuki współczesnej. Trzecia część tryptyku "Figury niemożliwe i inne historie" o roboczym tytule "Strip-tease" otrzymała wsparcie produkcyjne z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Produkcja rozpocznie się jesienią. Producentem tryptyku Marty Pajek jest warszawskie studio animacji Animoon.

Niezwykle ciekawą plastycznie formę i technikę animacji prezentuje film Anity Kwiatkowskiej-Naqvi, “Locus” wyprodukowany przez WJ Team. Animacja zawiera wiele znaczeń tytułowego słowa „locus”. Jest to zarówno określenie odrębnych przestrzeni, w których znajdują się dziecko i jadąca do niego matka, jak i odniesienie do genetycznych zależności pomiędzy nimi. Wyrzeźbieni w lodzie bohaterowie pytają także o „locus of control”, czyli o to, kto ponosi odpowiedzialność za wydarzenia w filmie: sama kobieta, czy niczego nieświadomi „inni”. Anita Kwiatkowska - Naqvi ukończyła psychologię na Uniwersytecie Warszawskim, a obecnie studiuje animację w PWSFTviT w Łodzi. W swych filmach eksperymentuje z tradycyjnymi technikami animacji tworząc małe intymne światy. Zrealizowała trzy filmy – „Protozoa”, „Carnalis” oraz najnowsze „Ab ovo”. 

Wszystkie trzy filmy prezentowane były podczas ubiegłorocznej edycji pitchingu Animated in Poland.

Ostatnim filmem zakwalifikowanym do obu konkursów tegorocznego  festiwalu jest “Sexy Laundry Izabeli Plucińskiej. Jest to erotyczna komedia zrealizowana w tradycyjnej technice animacji poklatkowej. Izabela Plucińska studiowała animację w Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz grafikę i design na tamtejszej ASP, a także w poczdamskiej The Film & Television Academy (HFF) „Konrad Wolf”. Spośród licznych plastelinowych animacji największe sukcesy przyniósł jej film Jam Session (2005) uhonorowany licznymi nagrodami, w tym Srebrnym Niedźwiedziem dla krótkiego metrażu na festiwalu w Berlinie. Obecnie mieszka w Berlinie, gdzie prowadzi własną firmę produkcyjną Claytraces.

56. Krakowski Festiwal Filmowy potrwa do 5 czerwca. Laureatów konkursów poznamy 4 czerwca na uroczystej ceremonii zamknięcia w kinie Kijow.Centrum. Więcej informacji o się 56. Krakowskim Festiwalu Filmowym można przeczytać na jego oficjalnej stronie